LET OP: voor de juiste werking van jouw slipschijven is het noodzakelijk een klein beetje vet aan te brengen. Hiervoor kun je het beste originele Shimano Grease gebruiken zoals deze!
Met deze teflon slipschijven kun je jouw Ultegra 14.000 XTD eenvoudig upgraden naar een Quick-Drag en zo een 'plakkende slip' voorkomen.
De teflon slipschijven hebben als grote voordeel, dat ze minder direct zijn als de carbon uitvoeringen. De slip geeft betere prestaties Dicht is ook echt dicht met de slipschijven. De teflon slipschijven zijn onderhouds- vrij en hoeven niet ingevet te worden.
Geschikt voor:
- Ultegra XSC, XTC, XSD, XTD
- Aero Technium MgS.
- Power Aero
- Alleen geschikt voor 14000
Kleine platte schroevendraaier of pick (voor de C‑clip/borgring in de spoel)
Pincet (makkelijker plaatsen/verwijderen)
Keukenpapier/poetsdoek en wattenstaafjes
Shimano Grease (heel klein beetje)
Optioneel: isopropyl alcohol of remmenreiniger (voor ontvetten metalen ringen)
Tip: maak vóór demontage een foto van de volgorde van de ringen. Terugplaatsen gebeurt altijd in exact dezelfde volgorde als eruit kwam.
Zet de slip helemaal los (anti‑clockwise) en draai de slipknop volledig van de spoel.
Til de spoel van de as.
Leg een schoon vel papier neer waar je de onderdelen in volgorde op legt.
Kijk in de bovenkant van de spoel: verwijder voorzichtig de C‑clip/borgring met een kleine schroevendraaier of pick.
Neem nu, één voor één, de ringen uit de spoel en leg ze in volgorde neer:
Metalen slipring (vaak “keyed” of met lipjes/oren)
Slipschijf (vilt/carbon/teflon)
Metalen slipring
Slipschijf
Metalen slipring
Slipschijf (afhankelijk van model 2 of 3 stuks)
Eventueel een golfring (wave washer) of dun vulringetje – noteer ook hiervan de positie
Let op: Metalen ringen met oren vallen in sleuven van de spoel; ringen met sleutelvlak grijpen om de as. Plaats ze bij montage op exact dezelfde positie terug.
Ontvet de metalen ringen indien vet of vuil (dun inspuiten, droogwrijven).
Nieuwe teflon slipschijven heel licht invetten: breng een flinterdun laagje Shimano Grease aan (meer is niet beter). Masseer het vet licht in en dep overtollig vet af met papier.
Plaats de onderste metalen ring terug in de spoel.
Leg daarboven een nieuwe teflon slipschijf.
Plaats de volgende metalen ring (let op: oren in de sleuven / sleutelvlak naar de as).
Herhaal dit afwisselend metaal–teflon–metaal totdat alle schijven terug zijn geplaatst (meestal 3 teflon schijven met 3 metalen ringen).
Plaats eventuele golfring/vulring terug op de originele plek.
Druk de C‑clip/borgring weer netjes in de groef van de spoel.
Zet de spoel terug op de molen en draai de slipknop er weer op.
Stel de slip van los naar vast en controleer of hij soepel en progressief opbouwt (geen schokken of plakken).
Trek met de hand wat lijn van de spoel: de slip moet vloeiend afgeven en “dicht” moet ook echt dicht zijn.
Is de slip te “zwaar” of niet vloeiend? Draai los, demonteer en verwijder overtollig vet.