Menu
EUR
Karpervissen op Etang des Chateliers

Door: Maarten Snoek Reacties: 0

Zaterdag 14 oktober tot en met zaterdag 21 oktober zijn Maarten en Edwin, teamleden van Solution Boilies vertrokken naar midden Frankrijk om het prachtige Etang des Chateliers te bezoeken. Lees het avontuur, het bestand, vangsten, technieken en meer.

Datum van de trip: 14 oktober t/m 21 oktober 2023.
Vissers:
2, Maarten Snoek & Edwin Simonides
Beviste stek: Stek nummer 5.
Te boeken via: FishermanHolidays
Gebruikte aas: CC Solution Boilies
Gebruikte tackle: Vrijwel alles.

Aankomst

Na een reis van ruim 13 uur komen we aan in het dorpje Exireuil, dit dorpje ligt op een kleine 10 minuten riiden van het meer. We zijn hier eerst even rustig naar de supermarkt gegaan, en hebben de 'niet te missen' kronenbourgjes opgehaald voor de sessie. Na even te appen met de eigenaresse waren we welkom voor een kop koffie op het domein. Bij aankomst konden we de auto parkeren naast een nette unit. In deze unit vind je 2 douches, een toilet, koelkast en een soort 'woonkamer'. Deze woonkamer is eigenlijk je startpunt van de sessie. Hier hebben we met de eigenaresse Delphine en eigenaar JP een kop koffie gedronken en de vangsten van de afgelopen periode besproken. De gastvrijheid van deze twee mensen siert het water enorm. Ik ben op veel wateren geweest, maar deze lieve Franse mensen, die overigens vloeiend Engels spreken - zijn de kers op de taart. Ze zijn bereidwillig je te helpen waar nodig, en zorgen dat iedereen die op dat moment het water bevist zich thuis voelt.

Rond een uur of twaalf waren we uitgekletst en begonnen we de auto uit te laden, in de boten. Stek 5, is namelijk een stek waar je enkel met de boot kunt komen. JP en Delphine hielpen even mee alles in de boten te leggen, en off-we-go. In het water staan in het begin een paar paaltjes waar je tussen door moet varen, dit herken je pas als je zelf ook op het water bent. Dit moet om te voorkomen dat je elektromotor op de rotsen vast slaat.

Varend met 2 boten op sleep, en zelf zittend in een ProLine lightweight 240AD rubberboot zien we de vissen links en rechts om ons heen het water uit klappen. Dat geeft vertrouwen! Er lijkt genoeg vis in de zone te zitten.

We pakken de spullen uit, en zetten snel het kampement op. Op betaalwateren is vrijwel altijd een andere aanpak vereist dan op openwateren. De vis hier wordt iedere dag, iedere week belaagd door karpervissers. We moeten dus rustig opbouwen, zowel de stek als de zones. Na enkele uren geobserveerd te hebben zien we een duidelijke meerderheid in een van de armen, richting stek 4. (Zie de visjes op foto hier onder)

We denken een plan uit en besluiten een van de hotspots te bevissen, deze hotspot is een grote steen die net onder water staat (Boven kant van de blauw lijn op de foto). Door deze steen te bevissen, vissen we en op een hotspot - maar sluiten we ook een deel van het water af middels de lijnen. Op een veel bevist water zie je namelijk vaak het effect van lijndruk. De overige hengels bevissen we niet meer dan 30 meter uit de kant, en het plan is deze iedere dag iets verder naar achter te plaatsen. De eerste dagen blijft het stil, en we zien vrijwel geen vis meer springen. Toch is het maandag vroeg in de nacht raak! Een eerste vis, onder eigen kant weg getrokken. De Kamakura Wide Gape Barbless had duidelijk genoeg grip tijdens de stevige dril.

De Red Kriller met een witte pop-up in een halve snowman presentatie om het haakaas mooi op de zachte bodem te laten liggen.

Het plan

Iedere ochtend staan we vlak voor zonsopkomst op, zetten we een kop koffie en turen we eindeloos over het water. Ook op grotere afstand kunnen we dankzij de verrekijker alles prima zien. Een van de plekken zien we vrijwel iedere ochtend aasbellen boven komen. Edwin vaart er voorzichtig met zijn voerboot heen om de locatie op te slaan in de GPS. We voeren consistent deze stek aan. We vissen als vismaten eigenlijk standaard run-om-run, we doen tijdens zoon sessie alles samen, dus ook de vissen vangen. We leggen in eerste instantie hengel 4 van maarten op deze stek neer. Op een plaatje hier vlak naast leggen we hengel 3 van Edwin neer, de ene bewapend met ene Honey Citrus 16mm + nep maisje, de ander met een Red Kriller 20mm + witte kriller pop-up. Het blijkt te werken, want we vangen op de nieuwe stekken direct 2 vissen de volgende dag. Een vroeg in de ochtend, de ander laat op de avond.

Woensdag, de avond valt. 3 vissen in totaal tot nu toe, we zijn nog voorzichtig geweest met voeren. De luchtdruk daalt, we moeten iets. Aan het kampvuur bespreken we de opties. We hebben het even over de hengel die de helft van het water afsnijd. Zullen we dan toch verkeerd zitten, zit de vis aan de andere kant van de lijn?... De hengel bij de rots, hengel 5 - heeft tot nu toe vrijwel niets gedaan. Het moet anders. We kunnen niet niets doen. We veranderen ons plan iets, maar houden de lopende stekken wel aan. De hengels plaatsen we op onderstaande locaties, met de volgende reden:

6: Hier is vis afgekomen, in de ochtend regelmatig aasbellen, zachte bodem met zand, uniek plekje dus.
5: Tussen de twee markers vinden we een plateau met wat bloedworm, hier gaat een hengel op.
4: Deze stek is tegen de 200cm diep aan, erg zachte bodem - maar Maarten en Edwin zien hier regelmatig vis springen in de buurt.
3: Dit is de 1.70cm diepte stek waar we meerdere ochtenden vis hebben zien azen. Op de dieptemeter zien we hier ook wier om heen staan.
2. Dit is in de buurt van een steen aan de overkant, Edwin vond hier een mooi plateau.
1. Hier liggen wat rotsen en een zand bodem.

Alle ligt op zijn plek... Woensdag avond, we zitten aan het kampvuur, we hebben net een aardige voerstek gelegd over de stekken, een kilo of 15 aan partikels en boilies met kruim, en dat terwijl de vangsten nog niet heel denderend waren. We vragen ons af, is dit de zet of hebben we het nu dood gevoerd... Kijkend naar het weer, de luchtdruk. De vis moet eten, het kan niet anders. Vol vertrouwen gaan we tent in, en wachten we op de eerste aanbeet.

Donderdag ochtend, het is nog steeds sti...... beeeeeeeeeeeeeep, de hengel in het midden van de markers loopt af (hengel 5). Edwin is druk bezig met de dril, ik pak zelf het schepnet vast voor hem. Terwijl ik het net neerleg, beeeeeeep, de tweede beetmelder gaat af. Hengel 3, op onze hotspot. Ik leg het net bij Edwin neer, pak zelf het tweede net en leg die voor mezelf klaar. Ik pak de hengel en, ja! Hangen. Heeft het plan gewerkt? Te vroeg om te zeggen, maar het is een goed begin!

Twee vissen die er totaal anders uit zien qua gewicht, maar exact hetzelfde wogen. Beide een keurige 14.8KG;

De dag verloopt rustig, we besluiten de stekken nog even weer aan te voeren, en gebruiken voor het eerst nu ook onze SolutionBoilies booster tabs. Een uniek product dat smaak, geur en kleur in korte tijd sneller weet te verspreiden.

Begin van de chaos

De avond komt weer dichterbij, en dit maal rond een uur of 5 - krijgen we weer een volle run. Vis nummer 6, deze is voor Edwin en weer een prachtige schub! Dit is de eerste vis die we weten te strikken op een tijgernoot. We voeren de stekken direct weer wat gespreid bij met de werpbuis.

De vis terug zetten, en wij gaan snel verder met ons avond eten. Broodje shoarma, dat doen we! We hebben alles net achter de kiezen, en daar gaat weer een hengel, weer hengel 3 en dit keer een vette spiegel voor Maarten.

De vissen worden groter, en ze komen ook sneller achterelkaar! Zo stonden we al 4.5 dag op 3 vissen, en zo in amper 12 uur op 7! Dit gaat de goeie kant op, het plan lijkt toch te werken. We zetten de spiegel terug, en beeep daar gaat alweer een hengel! Hengel 5, het lijkt er op dat alle hengels langzaam beginnen te lopen. Een brede spiegel voor Edwin is het resultaat. Ook deze vis zetten we terug, de hengel gaat terug naar zijn plek.

Rond half 12 donderdag avond besluiten we even te liggen. We zitten beide nog wat op de telefoon, zelf ben ik bezig met een post op Insta, midden in het bericht gaat er weer een beetmelder af. Weer hengel 3! het kijken in de ochtend heeft ook gewerkt, want steeds op die plek krijgen we consistent aanbeten.

Niet moe, maar wel stijf van adrenaline. We zetten de vis terug, hij zwemt net weer en BEEP alweer een run! Hengel 2 geeft een volle fluiter en resulteert in de volgende vis, vis nummer 10!

Een brute schub en de zoveelste 15kg+ vis van de sessie. Het gaat er gek aan toe! We plaatsen de hengel terug op zijn plaats, inmiddels was het half 3. We gaan de tent weer in, proosten met een kronenbourgje in de nacht. Nemen de eerste slok, en ja hoor. Daar gaat weer een! Hengel 6 zou een bijzondere ghost karper worden. Na een lange dril van zeker 30 minuten hebben we de vis op de kant. Wat een bijzondere vis! Gaaf om deze te mogen vangen. Wederom op de vertrouwde presentatie, en keurig in de onderlip gehaakt.

Het was al een chaotische nacht, maar het was nog niet voorbij! We wisten tot dat het licht werd nog 2 karpers bij te vangen. Zowel op Hengel 6 als op Hengel 1.

Wat een nacht.... We hebben geen oog dicht kunnen doen, we zijn de hele nacht bezig geweest met vissen op standje maximaal. Geen stop. Maar er zou ook nu geen stop komen, we moeten door. Slapen doen we thuis wel is het idee. Dat de vis op de Red Kriller & Honey Citrus combinatie zat wisten we wel zeker, want ze bleven maar komen van de voerstek, en kon je ook terug vinden in de mat. Poh. Zo zaten we op 3 vissen, en amper 24 uur verder zitten we op 13. En alles kwam van avond tot ochtend. Het is nu vrijdag, we houden het plan aan. We proberen overdag wat te slapen, maar onze luide 'beverrat' vrienden hadden constant ruzie. En dit hield ons constant wakker, dan maar een foto maken van deze bijzondere beestjes;

De avond kwam, beide nog steeds wat loom, maar ook nieuwsgierig wat de nacht zou doen. Het was alweer een tijdje stil... Tegen een uur of 11 in de avond vielen we in slaap, maar de slaap zou niet lang duren. Maarten word wakker, maar.. Waar is Edwin? Ik roep naar buiten 'Heb je vis'? Ja, hij is er ook al bijna. Ik haast me de tent uit, om hem te helpen, slaap dronken weten we kundig de vis in het net te krijgen, en ja hoor. Weer een leuk formaat van hengel 3.

Het duurde niet lang en de volgende vis volgende al snel voor Maarten, hengel 4.

Even later krijgen we weer een snoeiharde run, de vis blijft op afstand. 'Dit voelt als een goeie vis' zegt Edwin. Hij pakt lijn na lijn, ook al vissen we met top lood. We hebben er een flinke klus aan, maar na een dril van circa 45 minuten weten we een bak in het net te krijgen.

De grootste vis tot nu toe, een brute schub van 24KG exact.

Deze vis zou al echt de kers op de taart zijn, en bracht het totaal aantal vissen naar 16. Bek af, maar nog lang niet klaar! Het was inmiddels al zaterdag, de dag dat we moeten vertrekken, het liefst voor 11:00.... In de laatste uurtjes besluiten we het slapen over te slaan, en maximaal in te zetten op de vissen. Snel bij de aanbeten, en snel de hengel weer terug. Het loont wederom, want in de laatste 5 uurtjes weten we nog 5 karpers bij te vangen wat het totaal naar 21 karpers brengt!

Vis, na vis, na vis, na vis, na vis. We blijven maar vangen. het is 09:00 en we moeten nog beginnen met oppakken! We gaan gelijk aan de slag met het oppakken, wat een overgang. Het gevoel dat de laatste hengel er weer uit is, het oppakken van alle spullen terwijl we samen afgelopen 48 uur circa 2 uur geslapen hebben... Gesloopt, maar vast beraden gaan we naar JP en Delphine toe die ons wederom helpen met het uitladen van de boot. We nemen snel een douche, drinken nog een bak koffie en kletsen gezellig na met JP en Delphine. Wat een sessie, wat een dagen.

Met minimale slaap, tijd om 1100KM terug te rijden naar het noorden van Nederland, dat is iets minder leuk. De afstand. Als het niet zo ellendig ver weg zou liggen, hadden we het water nog hoger beoordeeld. Maar hoe dan ook, we komen hier in de toekomst zeker nog terug!

Het oordeel over Etang des Chateliers

Algemeen: We hebben er even over moeten denken, maar het water krijgt zeker een dikke 9. Mede door JP & Delphine die bijzonder gastvrij zijn. Het water zelf heeft genoeg te bevissen water, stekken zijn ruim opgedeeld (Stek 1/2 en 10 liggen wel wat dichter bij elkaar, maar ook hier zagen we geen problemen met vissers ontstaan). De natuur is erg schoon, de rots formaties maken het ook nog een bijzonder water om te zien.

Moeilijkheidsgraad: Dit is altijd erg moeilijk te zeggen op basis van 1 sessie, maar kijkend naar de vangsten van iedereen, en de berichten die we horen - kan het hier heel goed zijn, of helemaal niets. Als 5 moeilijk is, en 1 is heel makkelijk zouden wij het water een 3 geven qua moeilijkheidsgraad.

De vissen: Er zit een bijzonder bestand aan grote vissen op. We hebben in totaal 6 vissen gevangen onder de 15KG, de rest zat er allemaal boven.

Tips voor Etang des Chateliers

1. Kijken, kijken, kijken! Zie je aasbelletjes, onthoudt en gebruik deze plekken.
  2. Vis met het seizoen mee. Wij zaten in oktober, de tempratuur zakte. De vis wil eten! Daarom gebruikte we een combinatie van Honey Citrus (Zoet, zuur romig) en Red Kriller (Vissig en vettig) een perfecte combinatie voor overgang warm/koud en andersom.

Recente artikelen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over onze laatste acties
Kies uw taal

Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!